ریزش مو، یکی از علائم کم‌کاری تیروئید است

14 شهريور 1402
کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: خستگی، افزایش وزن، ریزش مو، عدم تحمل سرما، خشکی پوست، احساس خواب‌آلودگی و افسردگی از شایع‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید است.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، ریحانه دهقانی بیان داشت: کم‌کاری تیروئید  یکی از بیماری‌های شایع غدد است که باعث کاهش در تولید و ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شود. این مسئله باعث کاهش سرعت واکنش‌های سوخت‌وساز و درنتیجه کاهش سرعت متابولیسم می‌شود.
وی در خصوص شایع‌ترین علائم این بیماری اظهار داشت: خستگی، افزایش وزن، ریزش مو، عدم تحمل سرما، خشکی پوست، احساس خواب‌آلودگی و افسردگی از شایع‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید است.
دهقانی تیروئید را یک غده پروانه‌ای شکل کوچک دانست و اضافه داشت: که این غده در قسمت جلوی گردن قرار دارد و ضمن اینکه هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید، تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) تأثیر زیادی بر سلامت فرد دارند می‌توانند بر تمام جنبه‌های متابولیسم فرد تأثیر بگذارند.
وی در خصوص عوامل کم‌کاری تیروئید خاطرنشان کرد: در این خصوص دلایل مختلفی از جمله بیماری خود ایمنی، درمان پرکاری تیروئید، پرتودرمانی، جراحی تیروئید و برخی داروها، بیماری مادرزادی، بارداری و کمبودید است.
این کارشناس در مورد این سؤال که در رژیم غذایی کم‌کاری تیروئید چه چیزهایی بخوریم؟ گفت: ید ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید است، بنابراین افرادی که کمبودید دارند در معرض خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید هستند، اگر کمبودید دارید، نمک یُددار را به غذایتان اضافه کنید و غذاهای غنی از یُد مانند غذاهای دریایی، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ مصرف کنید.
دهقانی توضیح داد: نوع نمک مصرفیتان حتماً از نوع نمک تصفیه شده ید دار باشد و برای از بین نرفتنید نمک، آن را در پایان پخت غذا اضافه نمایید همچنینید از طریق مواد غذایی تأمین می‌گردد و نیازی به مصرف مکمل آن وجود ندارد چرا که مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند به غده تیروئید آسیب بزند.
کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان داشت: سلنیوم برای فعال کردن هورمون‌های تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد به نحوی که بدن بتواند از هورمون‌های تیروئیدی استفاده کند، از جمله غذاهای غنی از سلنیوم می‌توان به بادام برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم‌مرغ و حبوبات اشاره کرد.
وی افزود: روی نیز به فعال‌سازی هورمون‌های تیروئیدی (TSH) کمک می‌کند و از جمله منابع غنی از روی می‌توان به گوشت قرمز و گوشت مرغ، مغزها، حبوبات و صدف اشاره کرد.
این کارشناس در خصوص غذاهای مضر برای کم‌کاری تیروئید تأکید داشت: بعضی از غذاها هم می‌توانند برای کم‌کاری تیروئید مضر باشند از جمله مواد غذایی حاوی گواتروژن مانند سویا، سبزی‌های خانواده کلم، برخی آجیل‌ها و دانه‌ها مثل بادام زمینی. البته شما می‌توانید با پختن مواد غذایی گواتروژن، این مواد را غیر فعال کنید.
وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید رژیم غذایی بر پایه مصرف سبزی‌های، میوه‌ها و گوشت‌ها داشته باشند و از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس کالباس فست فود کیک‌ها و ... خودداری کنند و انرژی رژیم غذایی آنها اندکی کمتر از افراد عادی باشد تا از اضافه‌وزن و چاقی بیمار جلوگیری کند.
 انتهای پیام/ ا.س۳۰۰۰
آخرین اخبار حوزه سلامت را از ما بخواهید

کلمات کلیدی:
ریزش.مو     کم‌کاری.تیروئید     فرهنگ.سلامت     ریحانه.دهقانی     مرکز.بهداشت.بوشهر        

تاریخ بروز رسانی:   14 شهريور 1402

تعداد بازدید:   ۴

چاپ خبر |فايل متن خبر

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >